Pages

Subscribe

Sunday, March 15, 2009

Borak-borak kedai kopi

assalamualaikum....

tetiba hari ni aku terasa nak tulis something..kita sekarang masih lagi dalam bulan rabi'ulawwal tahun 1430 hijrah.1420 tahun selepas kewafatan nabi yang tersayang.

kerajaan kita menghabiskan beribu2 ringgit setiap tahun untuk menyambut hari kelahiran nabi.namun saban tahun masalah yang sama masih berlaku,rasuah,judi,arak,zina,kerja yang tak produktif,dan lain2 lagi yg kalau nak citer korang kene bacer sampai pg esok baru habis.hehe.

disebalik sambutan maulidurrasul,byk yg kita boleh pelajari daripada 63 tahun hidup nabi atas muka bumi ni yang mana kalau kita teliti balik,insyallah boleh membantu masyarakat di malaysia dan dunia amnya menyelesaikan masalah yg saban tahun menghantui JAKIM,BPR,PDRM,dan pihak2 lain lagi.

dalam surah al-ahzab,ayat 21,allah berfirman

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (33:21)
sesungguhnya pada diri rasululullah,terdapat suri teladan yang baik bagi mereka yang mengharapkan keredhaan allah dan hari kiamat dan mereka yang mengingati allah dengan sebanyaknya.

dalam ayat kat atas,jelas kepada kita allah jadikan diri nabi kesayangan kita contoh teladan yang baik.untuk siapa contoh teladan tu??

untuk mereka yg mengharapkan keredhaan allah dan percaya kepada hari akhirat dan mengingati allah dengan sebanyaknya.peringatan untuk kita semua dan diri aku sendiri yg menulis ini,adakah kita tergolong dalam golongan yg allah ckp menjadikan diri rasulullah sbgi suri teladan yg baik.

golongan yang mengharapkan redho allah dalam setiap perkara yang dilakukan.golongan yang pecaya dengan hari qiamat.golongan yang mengingati allah dengan sebanyaknya.

adakah kita termasuk dlm golongan2 tersebut?cuba kita duduk dan berfikir sejenak tentang perkara ini...semoga kita termasuk orang2 yang dicintai Allah dengan mengikuti nabi kita sepenuhnya.

hati aku sayu setiap kali aku mendengar lagu ini.



ya nabi allah..aku merindui...
ya allah..tsabatkan hati ini untuk mengikuti rasulmu..

waallahua'lam.





3 comments:

redhuans said...

apakah signifikan no 63????
hehehe...
Nabi wafat umur 63 dan kita duduk umah no. 63...kaitan???tatau..
adakah kita akan mati umur 63 jugak??tatau
apa yang tau??tatau..

weyhss beshh gak aa lagu tuh..melodi dier bese2 jer..lyrics dier beshh woo..hahaha

baZzzley said...

tader kaitan 63 tuh ngan yg idup atau mati.eh
hehe

Anonymous said...

Wanita, Pentas dan Hikmah dalam Dakwah

Satu perkongsian yang menarik untuk kita semua.