Pages

Subscribe

Friday, May 7, 2010

OSCEd


Assalamualaikum wbt...

Fuh~~~Balek OSCE tros tido..terasa sungguh lega..haha..bukan lega boleh jawab..lega sbb terlepas satu beban..hahaha..Kelakar laa OSCE arinih...

Sebelum masuk tuh, time semayang jumaat jumper Sudin ngan Safwan..tanye2 aaa derang apa kuar..derang pun citer aaa...then sudin citer, Station Anaesthetic tuh dia tanya pasal Nasopharyngeal tube*bender gambar kt atas tuh*...aku siryes x penah dgr and tatau mana satu..sbb kt station nnti dia suruh tunjuk nama2 setiap equipment Anaesthetic tuh...Pastuh aku tanya sudin, Nasopharyngeal tuh bender alah ape?mana satu huh? Pastuh sudin pun jawab, nnti ko pegi tgk tuh, yg mana yg ko x kenal haaa itu ler nasopharyngeal Tube..yg lain sumer ko akan kenal...

Hahaha..so aku pun pegi station tuh, tgk2 sumer brg aku tau nama, kecuali bender alah hijau nih..so bila dia tanya mana Nasopharyhngeal tube, aku pun ikut kata sudin, yang mana x kenal, ituler dia..hohohoh...pastuh balek td check jap bender alah tuh..oo betul laa kata sudin..hahah..tp xpernah tgk pun tube nih time wat anasthetic rotation dulu..hohoho

Tp soalan susulan dia siryes x leh jawab..Camner nk pilih size, berapa diameter tube..hoh..bender tuh pun aku xpenah tgk..main hentam jer jawab..manakan aku nk tau yg lain2 nye...tetiba blank sebentar..

Terblank pasal ..Mallampati Score *baru dgr nama dan belajar score nih dr Muiz dan ikut youtube sejam sebelum exam*..haha..Pastuh time exam konpius..aku dok igt Merpati Score laa, Melati Score laa..tp obvious laa bukan nama melayu kan..hahaha..

Owh, aku masukkan Guedel tube salah..haha..patut masuk sampai abis aku masuk separuh jer..pastuh Examiner tuh tolong buatkan..hahaha..sah2 kener tolak markah..kekekeke..

History Taking???Hurmmm....believe it or not..aku abis lebih kurang 2 minit awal dr masa dia bg..hahaha..padahal dok prektis history collapse dah ngan muiz before tuh..pg2 jer blurrrrr tatau nk tanya apa..of kos laa banyak giler soalan yg tinggal..hahaha..susah jugak sbb dah tau diagnosis history tuh apa dr org2 sebelum tuh kan..so bila tanya history mmg SEIZURE oriented aaa..tanya seizure jer semata2..*eh bru teringat..Examinaer x mintak diagnosis and differential pun dr aku td..hohoho* mungkin sbb aku yakin sgt itu adalah SEIZURE..haha..naseb laa patient tuh sgt baik..tanya sepatah jawab sepuluh patah..so tayah tanya banyak2..heeheehee..

OSCE oh OSCE..lepas nih nk wat lagu khas laa utk OSCE..tajuk dia Aduhai OSCE..hohoho..

Rasanya sumer org pun experience bender sama dlm OSCE arinih..haha..so not interesting pun...heheh..

No comments: