Pages

Subscribe

Monday, June 4, 2012

Mandom!



Assalamualaikum wbt.

Mandom! That's the word. Rasanya memang sejak final year nih mmg jarang sangat menulis kat blog nih berbanding zaman muda2 dulu..cewah..Bukan la sebab busy pun..konon la kan final year nih busy sgt tapi sebenarnya ada je masa nak menulis even 2-3 times every week.

The main reason tidak menulis ada sebab tak de idea. Taknak la menulis berkenaan masalah hidup dan diri yang tidak berkesudahan dan tidak memberi manfaat langsung pada orang yang baca. The reason tak ada idea nak menulis tidak lain dan tidak bukan sebab TIDAK MEMBACA!

Yes, tidak membaca. Sejak setahun lepas, hanya satu or dua buku je yang habis dibaca. Tak tahu lah kenapa habit membaca tuh terus hilang dan pudar semenjak kahwin...;p. Mungkin sebab terlalu fokus belajar Medic kot. Padahal dulu dah determine, biarpun esok nak exam, akan tetap meneruskan habit membaca sebelum tidur..time tuh baca novel twilight kan, mmg terasa jiwang laa..kikiki..

Yang aku perasan, bila tak membaca, memang otak jadi mandom, tak berfikir sangat dan tidak kritis dalam nak memberi komen atau pandangan berkenaan isu semasa. Bukan la nak kata sebelum nih kritis sangat kan, tapi at least boleh form a thought regarding issues. Tapi bila tak membaca, kita malas berfikir dan otak mandommmmm je.

Dan idea pun tak ada nak menulis artikel. Sebab sebelum-sebelum nih, kalau tulis artikel2 memang banyak idea dapat dari bahan bacaan. Bila baca, kita jumpa benda2 baru and akan excited nak share dengan orang. So akan berfikir macam mana nak share that piece of info kepada orang dalam bentuk menarik so that org suka nak baca...

Alhamdulillah, dah ada kesedaran kembali untuk membaca..kena disiplin sket dalam bab membaca nih tambah bila dah ada anak dan dah kerja, lg susah nak cari masa. Skang tgh baca buku2 ringan dan santi as a kick start..baru abis baca buku Bercinta Sampai Syurga oleh Ustaz Hasrizal..mula2 baca first part yg pasal bercinta rasa macam oh bosannya topik cinta sebelum kahwin..Almaklumlah dah kahwin..dulu sebelum kahwin, itu le yg dok beriya baca kan..hihi..tp bagus buku nih second part tuh banyak cerita pasal parenting and marriage life yg mmg sgt berkait rapat lah kan dgn diriku masa kini..

Okiess. Adios~

1 comment:

Atiq said...

subhanAllah Redhuan, baca bab kurang membaca ni terasa pada diri sendiri. Bila kurang membaca, kurang yakin utk memberi komen dan pendapat tentang issue semasa. akan cuba pertingkatkan semangat membaca dalam diri.. pentingnya membaca tu sehingga ayat pertama yg diturunkan kepada umat manusia adalah iqra'.. jzkk akhi for the share :)

Selamat Hari Raya utk Redhuan sekeluarga..

Atiq Sheffield