Pages

Subscribe

Sunday, June 14, 2009

Kahwin Kahwin Kahwin~~~~


Gambar Perkahwinan Sekadar Hiasan

Aiyyyaaa..skang nih musim kawen weyhss..arinih mak aku kata officially last kenduri for the season..esok kalo ada lg tatau laa..haha..

Smalam aku dok lepak2 kt sofa pastuh mak aku dok kenen2 kan aku ngan jiran sebelah nyer anak perempuan..anak perempuan jiran aku nih sama umur ngan aku...hahaha..aku gelakk jer..mak aku kata kalo kawen ngan org sebelah umah nnti nak wat kenduri senang..pastuh kalo nak balek raya lg senang...pastuh aku pun tersimpul2 malu..wakaka..tp aku tau laa syarat mak aku dia nak org dekat2 jer sbb dia xlarat nak gi kenduri jauh2..haha

pastuh mak aku kenen2 kan plak dgn anak perempuan ustazah aku tyme skolah rendah..ustazah tuh classmate mak aku dulu..dia kata anak perempuan dia muka manis and lembut...aku pun tersimpul-simpul malu lg...

pastuh mak aku siap diskuss ngan kakak aku plak nnti kalo aku kawen, bunga telur nak wat camna, nak bg apa, nk bg yg cantik ler, beg ler, mcm2 laa..aku pun tersimpul2 malu sambil kepeningan..haha...pastuh aku kt kat mak aku, wat sederhana jer...mak aku suka simpan souvinier yg org bg kt umah kenduri tuh, sabun, potpouri, kipas, sudu, tuala dan mcm2 lg..aku kata kat mak aku, nnti kawen tayah la bg bende2 tuh..membazir jerr sbb kalo org yg dpt tuh mcm mak aku yg suka wat koleksi xper la..tp kalo yg jenis campak ke laut!!!xker membazir...aku kata kt mak aku senang2 rebuss jer telur banyak2, pastuh sebelum balek bg seorang sebutir..tayah balut2 ker letak bunga ker..wahaha...kedekut giler aku..haha..Membazir tuh kan amalan Syaitan..Firman Allah dalam Surah Al-Isra' Ayat 27:

"Sesungguhnya Membazir itu adalah amalan Syaitan dan Syaitan itu sangat ingkar kepada tuhannya"


wahaha..pastuh kalo wat kenduri sederhana sudayhh..pastu aku nak wat kat kampung jer..tayah wat kat hotel mewah2..haha..

sabda nabi :

"Makanan yang paling buruk adalah makanan walimah. Orang yang perlu makan (si miskin) tidak diundang malah orang yang tidak perlu (orang kaya) diundang.”(Muslim)...pastuh wat kenduri jemput anak2 yatim sket..xgitu..baru ler ader berkat..wahahah..

Maka bersederhanalah dalam membuat walimatul urus yg menjadi Sunnah Rasulullah supaya majlis yg baik itu tidak menjadi kejian Islam..

Pastuh kan td aku tgk program kt astro oasis, pasal jelajah islam ker Tartar..aku tak sure Tartar nih kt ner tp dekat2 nngan Poland laa..pastuh ada la dorang tgh melangsungkan majlis perkahwinan and yg pelik nyer Yang Islam tuh kawen dengan yg Kristian..pastuh ada la tok imam kt situ wat komen yang membolehkan perkahwinan diantara Islam dan bukan islam, tp dia x bg dalil papa pun..pastuh dia kata anak-anak nnti terpulang kepada mereka sendiri untuk memilih agama bapa atau Ibu..walaupun aku tahu yg mmg lelaki Islam dibolehkan utk berkahwin dengan Perempuan Ahli Kitab utk menjaga agamanya dan anak-anaknya, tetapi kalo sebaliknya x boleh kan??tp kan nabi dah pesan, Sabda Baginda :

“Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara ini…kerana kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya.. maka pilihlah kerana agamanya kerana akan beruntunglah kedua2 tanganmu…”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)
maka apa lg pilihlah yg bukan setakat beragama islam tetapi solehah..cewayhh...aku tuliss mcm aku pakar bab2 carik bini jer..huahauhua..

hahaha..mak aku skang nih kalo berborak jer mestilah bab kawen jer..menadah telinga jer laa aku...arituh dia dah bg kriteria menantu pilihan dia, besan pilihan dia dgn terperinci...so skang nih aku tinggal lg nak pilih2 ja..wahaha..sembang lebat..huahaua...dgn musim perkahwinan yg bagai nak rak, maka aura perkahwinan itu pun membuak2..tp aku seperti biasa...kalo dah masa aku kawen ler..tp skang bukan masa lg..hihih..

4 comments:

lonelysoldierboy said...

shedot, bkn calonnya ustazah dr mesir ka???
hahaha....lawak r mak ko n...

redhuans said...

hahaha..maybe dia dah cancel ustazah dr mesir kot sbb susah nak carik ustazah dr mesir yg ada kt konerang nih...wahaha

MARIANA said...

anak seblh umah tu cantikkkk(10x) laa...kalu tak suke yg kakak ambik yg adik2nyaaa..hg intai la dulu kat tingkap 2 yg mana satu...haha

redhuans said...

hahaha..kalo yg adik2 tuh kener tunggu lama lg laa jawabnya..kalo camtuh suh nen laa yg tunggu no..wahaha