Pages

Subscribe

Tuesday, August 11, 2009

Buah Setul

inilah buah setul


Mesti ada yang tatau kan buah setul tuh apa..haaa lihat lah gamba di atas yer tuan2 dan puan2...buah ini dinamakan buah setul...org bandaq mana tau..org kampung cam aku jaaa yg tau..tp arituh gi Cambodia jumpa buah nih tp yg besaq punya, tp x berani nak beli sbb oprg khmer yg jual n dia dah letak cili dan segala macam lg..wahaha


hahaha..buah nih isi yg dlm warna putih tuh manis, tp isu warne coklat-kekuningan kt luar tuh masam sket..so kombinasi yg mengiurkan aaa...buah ini mmg enak dimakan begitu sahaja, mahupun dicicah bersama kicap atau paling mantap garam belacan..perghhh mmg terbakss


aku kecik-kecik sampai laa ke besaq mmg pebret gila buah nih..dulu2 tyme kecik2 ada pokok setul kt umah arwah tok wan aku..bila sampai musim dia mmg heaven aaa..satu hari aku makan buah nih jaa sampai sakit perut...part paling best adalah part mengutip buah nih..slalu kalo lambat kutip dah jadik busuk..so awal2 pagi kena bersiap sedia pergi mengutip buah supaya segar dari ladang..wahaha..namun sedihnya, akhirnya pokok yg tinggi itu ditebang..sbb org slalu panjat pastuh jatuh patah kaki laa tangan laa..dikatakan pohon itu sedeket berhantu...wahahaha..cuaks2...


skang nih kalo nk mkn jaa kener gi carik kt pekan nat...td aku puas pusing pekan nat akhirnya jumpa jugak buah nih..mmg gumbira hatiku tidak terkata...
nak dijadikan cerita, ada satu kampung kt umah tok wan aku tuh nama dia Kampung Setul..kiranya buah nih mmg laa glamer sehinggakan org wat jadik nama kampung..wahahaha
sekianlah saja sejarah dan serba serbi ttg buah setul
p/s : off to KL for one day with amir hazwan to visit alma mater KMB for Unifair...

4 comments:

firdaus said...

salam kak,
apa beza buat setul dengan buah sentul?

Setul dalam bahasa khmer apa?

MARIANA said...

sodappyaaa..meleleh ayaq liur akuuuu...
pos la sekilo kat aku.....mana nak cari niii

redhuans said...

wasalam...wujudkah buah yg dinamakan sentul??hurmmmmmm...tatau aaa buah setul dlm kmer apa..x dan nk tanya...

kak na..kehkehkeh..mana leh pos..nnti dia busuk dah..aku tolong makan utk hg kt sini laa no..wahahah

Muaz Nabil said...

shedot, bawak balik sini 2 3 bijik. huhu. aku x jmpa la balik baru ni. luaq musim kot.