Pages

Subscribe

Tuesday, December 22, 2009

Pesimissssmaaa~~~


Assalamualaikum wbt..

Sebelum berangkat ke Puisi 2009 dan memasak dgn tekunyya bersama chef2 handalan, nk tulis something before pergi..windu sama blog nih yg dah lama x update sbb berjalan-jalan dan sebagainya..

Dulu-dulu saya merupakan seorang budak comel yg optimis...hehehe...i look at the world positively..ntah tatau naper, cam tgk suma bender tanpa pandangan masalah..yer laa hidup time tuh pun penuh suka ria, gelak ketawa dan senang hati..x der masalah utk difikirkan..kalo ada pun selalu berpandangan positif..optimis..optimis..optimis...

Ada la org tuh suka panggil aku Idealistic Boy..hahaha..tp sy memang suka optimis..suka melihat sesuatu secara positif..walau camna org kata x boleh pun, nk berdegil jugak ckp owh insyaallah kalo kita pulun wat betul2 berjaya nih..

Tapi makin lama, budak comel yg optimis itu semakin hilang menjadi sgt pesimisss..huhuhu...before this, ada laa seorang nih dia bersemangat pergi bank ulang-alik nk mintak interest free account dan sebagainya..jumpa manager laa..suh kitaorg juga jumpa manager utk push dpt interest free account..and i was like very pesimiss..i thought it's not going to work that way..they would not listen to just 1 or 2 demands from us..cam we are very very minority and for them to change what they have is almost impossible..that's what i thought..cam mesti x berjaya nyer laa budak nih..sia-sia jer usaha dia...

Tup tup beberapa minggu yg lepas, dia dpt surat dr bank ckp all muslim student can get free interest account..and sy adalah sgt terpana and i thought a lot...and tahniah kepada kawan itu yg mmg berusaha bersungguh2 dan Allah lihat usahanya dan Allah bantu mudahkan dia..

Then aku pikir-pikir balek, what had happend to me kan..kenapa be so pesimiss..and bila nilai2 balik diri, mmg banyak nyer bender2 yg i was very pesimisss..satu benda gagal, i thought the next would also be a failure..mmg sgt pesimiss kehidupan saya sejak dua menjak nih..sejak di landa masalah, susah nk pikir dgn positifnyer..sedangkan patutnya lg bermasalah lg laa kener pikir positively..pesimiss..pesimiss..pesimisss..no more..optimiss..optimiss..optimiss..

huhuhu..terasa sedih dgn perubahan diri..pesimissms membuatkan diri menjadi sgt negative dan mood diri juga menjadi negative..daya berjuang dan bekerja menjadi semakin lemah..

dulu-dulu what really make me optimis ialah i like the story of the bird and Prophet Ibrahim so much..cerita yg seekor burung kecil cuba memadamkan api sebesar gunung yg sedang membakar nabi ibrahim dengan mengngkut air dgn paruhnya ulang alik..then malaikat ber tnaya pada burung..napa ko semangat nk padam api nih, ko tuh kecik, bawak air sket jer dalam paruh mana leh padam api yg sgt besar tuh..then burung jawab, aku tau aku x mampu nk padam api nih, tetapi sekurang-kurangnya aku telah berusaha, dan nnti bila Allah tanya apa yg aku buat bila Nabi Ibrahim dibakar, aku ada jawapan...saya sgt suka cerita itu dan ia menjadi prinsip hidup yg berharga..burung itu sgt optimis kerana dia bekerja kerana bukan melihat gagal atau berjayanyer sesuatu tp kerana bender tuh perlu dilakukan, maka dia wat dgn optimisnya..

Tp sejak dua menjak nih dah lupa citer burung nih..so menjadi sgt pesimiss..lupa akan tanggungjawab bahawa membuat sesuatu yg wajib, yang Allah suruh, even it looks ridiculous in the eyes of you yourself, and in the eyes of all people, ia adalah something yg must be done..buat dgn optimis bahawa Allah akan bantu mudahkan jalan kerana memperjuangkan suruhan-Nya..

Sikap malas akan membuatkan kita menjadi pesimiss..pesimiss yg disebabkan rasa malas bekerja..sbb tuh bila org nk wat something we will look it negatively sbb kemalasan diri kita sendiri..pesimiss juga disebabkan oleh people around you, yg mmg kdg2 bersikap negative terhadap usaha anda dan anda akan menjadi pesimiss juger..tp jgn menjadi pesimiss bila org sekeliling anda pesimiss..pengaruhi dia utk menjadi optimis seperti anda..biar dia lihat semangat dan optimism anda dan bersama menjadi optimis..

Saya ingin menjadi org yg optimis..x kire apa org kata..sy nak jadik optimis dan buat benda yg saya rasa betul dan baik supaya saya boleh menjalani hidup dengan senyuman ceria yg membahagiakan, dan supaya di akhirat nnti saya ada jawapan apabila Allah tanya apa usaha anda..hihiihi...wahai semangat sang burung, menjelma lah kembali dlm hidupku..hahaha..
adios eberybody..have fun and happy holiday..

No comments: