Pages

Subscribe

Wednesday, February 10, 2010

Doctor's Game 2 : GP

Assalamualaikum wbt...

Huhuhu..semakin terabai nampaknya blog nih..if it keeps going that way, akan mati laa blog nih..huhuh..kener bersemangat menulis di blog nih..bukan tanak tulis, tp susah to find a time in a day untuk tulis..almaklumla menulis nih kan takes time..huhuh..

Al-Kisahnya sekarang nih tgh wat rotation GP (general practitioner)..kalau kt Malaysia tuh cam doktor2 kat klinik laaa..tp GP kt sini do much more than doktor kat klinik kat Mesia..diaorang wat Family medicine yg betul2 laa kiranya...

Semalam GP saya tuh, suh sy masuk bilik GP lain yang free tuh, duduk atas kerusi GP tuh and dok kt meja GP and dia cakap, " Now, you be the GP. Take history and examination from the patient i'm going to send. When you done send him to me". Aku macam, adoyhsss...kener main doktor-doktor lagi kaa nih..dah laa duduk kt meja GP tuh, mmg berlakon sebagai GP betul laa...

Aku pun berlakon sakan laaa..amik history semua..tp aku pun amik history pendek2 cam GP jer..tanya mana yg penting jer..yg x penting abaikan kononyer..pastuh pak cik nih ada sakin kt bahagian cocyx dia..kt tulang kt punggung tuh, tulang belakang paling bawah kt punggung tuh..then bila tanya saket kat mana, dia pusing belakang then rendahkan seluar dia tunjuk saket kt bahagian punggung dia sampai kaki..aku dalam hati " Pak Cik jangan!!!!...kita cuma berlakon jer nih..saya student jer bukan doktor lagi..jangan berlakon terlalu serius"..hahaha..punya laa dia percaya kat aku siap nk tunjuk saket dia walaupun kt bahagian private jugakkk..adoyhssss...

pastuh wat examination, aku pun suh dia duduk, amik BP, auscultate dgr heart sounds..dalam hati siryes nak tergelak sbb memang terasa sangat berlakon betul..hahaha..a good drama for the day..hihih..playing to be a GP isn't too bad..hihihi..

Hari nih leh dengar murmur lagi..seronok juga dgr murmur nih, terasa lain dr heart sound kita.haha..

GP aku tuh bg homework siap2 dah semalam..suruh study pasal immunisation, hafal semua bender and esok present..nih dah pkol 12.42 tgh menaip blog lagi, prepare untuk presentation belom lagi..hahaha..terasa rindu nak update blog..walaupun esok presentation sanggup berkorban..cewayh..padahal salah gila prioritisation..huuhuhu..

ok lah..nak sambung wat presentation nih..

saya tinggalkan anda dengan suatu bender untuk difikir bersama..

Jika Rasulullah masih hidup pada hari ini dan menyaksikan setiap perbuatan dan amalan harian kita, agak-agaknya apa Rasulullah rasa. Malu tak kita nak berhadapan dengan Rasulullah..setiap kali buang masa, rasa malu tak kalo Rasulullah ada di depan kita dan menyaksikan kita. Baginda dulu bertumpah darah perjuangkan islam, kita senang-senang duduk bersuka ria..setiap kali nk buat sesuatu, fikirkan kalau Rasulullah masih hidup, adakah kita akan buat perkara nih depan baginda dengan xmalunya..

Wallhu'alam

adios..

1 comment:

Anonymous said...

hahaha bestnye main doctor2..
at last ade gak post kat blog ni~