Pages

Subscribe

Thursday, July 22, 2010

Memandu..

Assalamualaikum wbt..

Bila dah ada lesen dan terer memandu nih memang kerja bawak keta jerr aa ke mana2..hehe..tp bab2 keta memang '0' aaa...haha..org kata tau bawak jaaa hat lain tatau..hahaha..pi servis arituh, org tuh tanya, timing belt laa, water pump laaa mcm2 lg lah..aku ternganga jer aaa..mana laa aku tau kan..so cepat2 tepon ayah..haha..

Jalan dari Kuala Nerang ke Alor Setar tgh dalam proses pembinaan laa nih..derang nk upgrade jadik highway (see Kuala Nerang Maju 2010)..haha..so jalan mmg teruk laaa..jadik lebih sempit laa..banyak lencongan, LORI banyak gilaaa..

Bila bawak keta tuh tambah2 kalo ikut Lori..aduhai...paham2 laa kelajuan lori kan..mmg slow aaa..pastuh keta pun beratur ke belakang..nk potong x boleh sbb jalan teruk..pastuh lori kan besaq..nk tgk sebelah sana mmg x nampak aaa...tp nk wat camna..membontoti lori jer laa yg boleh..haha..

Pastuh pulak, kdg2 mmg tension gak bila ikut motor kat belakang..bukan apa..seriau motor sat pi tgh sat pi tepi sesuka hati..pastuh kita pun hanya boleh ikut belakang jer lahh kan..sat2 kena break..owh, motor lg menseteressskan dr Lori sebenaqnya..tuh ok lagi..tetiba tgh2 jln yg sedang dok buat tuh, tetiba ada plak org rempit sesuka hati pastuh x pakai topi..uih aku mmg hangat btui..lagi hangat kalo mlm2 org bawak motor tp x dak lampu belakang..nk jaaa jerit..WOIII TAK SAYANG NYAWA KAAAA??? ye laa bahyaa kot bawka motor x dak lmpu belakang..org x nampak..haha..

Tapi tuh laaa.sejak boleh bawak keta nih kerja nk marah org yg bawak motor dan Lori jaaa...awat tatau..tp x dak laa mengamuk..marah dalam ati jaaa..haha..inilah mungkin yg Allah katakan sebagai Takbur, Bongkak dan X sedaq diri..

Aku nk tension2 ngan org nek motor sedangkan dulu before ada lesen, kerja aku bawak motor jaaa..pi rempit sana dan sini..org yg bawak keta yg membontoti motor aku x dak plak nk sound2 kan..ish2..

Pastuh aku nk marah org bawak Lori slow, padahai dulu time aku belajaq bawak keta dulu, aku bawak slow gila nk mati..aku igt lagi sekali tuh, pak cik buat lesen tuh suh aku bawak keta dari Kuala Nerang pi tempat belajaq tuh kt2 area Langgaq..time tuh pkui 7 pagi..aku bawak maximun 50km/h..haha..time tuh of kos laa jalan busy org sibuk nk pi kerja semua kan..pastuh balek ayah aku kata, td pagi jalan nk pi Aloq Staq jalan Jam..ada org bawak slow gila kereta kancil putih..aku pun gelak sbb keta aku laa tuh..ayah kata kereta dok beratur jaa kt belakang..haha..no potong jalan kecik dan payah..haha..

Begitulah, bila kita dah senang sket boleh bawak keta, kita lupa time kita susah2 dulu..kita lupa org2 yg lebih susah dr kita..dok merasa takbur dan sombong..merasakan org lain hanya menyusahkan kita..mungkin laa kita rasa kita x mcm tuh, tp bila reflect balek, tgk dr sekecik2 perbuatan kita dan perasaan kita, mmg kita menjadi manusia yg sombong..

Semoga Allah mengampuni kita dan menjauhkan dari kita perasaan sombong dan takbur kerana Hadith nabi, takkan masuk syurga org yg ada dalam hatinya perasaan takbur biar sebesar biji sawi...

Memandu adalah proses tarbiyah yg baik utk melatih kesabaran dan rendah diri..hehehe..

Adioss...

No comments: