Pages

Subscribe

Friday, October 2, 2009

Al-Kahfi di Hari Jumaat????


Assalamualaikum semua...

Selamat Hari Jumaat..skang nih hari jumaat mesti aku ternanti2..bukan sebab apa, sebab hari jumaat kelas paling sket..pkul satu dah abiss..kot2 rasa malas nk g BH pukul 11 dah boleh balek..kahkahakh...

Tyme aku kt STAR dulu, tiap2 pagi lepas subuh kt surau mesti baca quran satu page beramai2..tetapi hari Jumaat mesti baca surah Al-Kahfi..aku mmg x paham laa kan naper wat gitu..naper hari jumaat jer mesti baca Al-Kahfi..memandangkan aku masih kecil dan innocent, aku pun follow jer apa abang2 tuh buat sbb derang cam alim jer kan..hahah..tp derang kata kalo baca surah Al-Kahfi pada hari jumaat nnti Allah akan selamatkan kita sehingga jumaat depan..aku pun x la pulak tanya mana tau bender nih..dari Hadis ker ape ker kan..

Hari jumaat lepas bukak Facebook, aku become a fan of I Love Allah group kot..dia pun pos kt status dia satu Hadis yang berbunyi begini:

,"Barangsiapa membaca surah al-Kahf pada hari Jumaat nescaya cahaya meneranginya selama di antara 2 Jumaat."(H.R. al-Baihaqi)

Pastuh barulah aku faham rupernyer..kita digalakkan utk baca surah Al-Kahfi di malam jumaat atau pagi jumaat supaya Hidup kita selama seminngu ini diterangi oleh cahaya dari Allah..cool giler mendapat pencahayaan agung gitu..Subhanallah..Nikmat Allah tuuu....kalo kt Mesia, orang baca Yassin malam jumaat, tp Sunnah nabi baca Al-Kahfi..so terpulang laa mana2 nk amal..baca yassin pun banyak kelebihan dia kan tp boleh baca bila2 hari pun..bottom line janji baca Al-Quran..

Tyme kt Star dulu, bila baca Al-Kahfi abang prefect selalu tegur tajwid laa..tiap2 tahun bila junior baru masuk, mesti dia sentuh satu hukum tajwid nih.. sbb ramai org x perasa hukum tajwid yg sedikit tricky kt dalam surah nih..iaitu Saktah..hukum Saktah dalam surah AL-Kahfi tricky sket..kalo tgk ayat pertama tuh, Saktah berada pada akhir ayat iaitu pada tanda berhenti ayat pertama..paham kerr??maksudnyer..hujung ayat pertama tuh x leh waqaf seperti biasa, tapi kena saktah iaitu berhenti tanpa bernafas kemudian sambung bacaan..so kalo kt situ berhenti hujung ayat tu, tahan nafas jap, pastuh sambung baca perkataan di ayat kedua..pastuh kalo dah pancit dah wakaf lerr kat perkataan pertama ayat kedua tu...then sambung balek baca seperti biasa..

Gitu lerr sedeket sebanyak apa yg aku tau pasal surah Al-Kahfi nih sepanjang 5 tahun hidup di STAR...x sure kat star sekarang derang still amalkan ker x tradisi baca Al-Kahfi nih..kalo ada bagus laa..tp kt STAR baca satu muka tuh jer sbb takut x sempat nk gi class..better baca satu surah laa kan kalo berkelapangan...hehehe..saya sayang SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN,IPOH...*tetiba*

hehehe...okayhsss..adios..semoga Mohd Redhuan boleh menjadikan baca surah kahfi sebagai amalan...korang nak join??jom..hehe..

2 comments:

Amir Hazwan said...

tenkiu sooo much shedox for the info! and aku xtaw laaah plak pasal saktah tuh! aiyo...

Ejoy said...

Way shEdot ... Aku search al kahfi Jumaat. Terus divert ke sini... Alhamdulillah - ejoy