Pages

Subscribe

Thursday, October 1, 2009

Anaesthetic 2 : When Dog Bites...

When dog bites....it hurts isn't it??worse case scenario u might end up in Operating theater for hours like what happened today..hahaha...today i went to plastic surgery OT and there were 2 cases of dog's bite..haiyyooo...

Kes 1 adalah seorang budak 5 tahun kener gigit kt telinga..robek sket aa telinga dia..dia masuk OT td nagis2..budak 5 taun kan..tp mak dia menangis lagi hebat..bukan lah teruk sgt kecederaan budak tuh, tp itulah kasih ibu..huhuhu..*homesick jap*..tp yg best nyer i was interested on how they were trying to put the boy into sleep..derang pancing dia like to play a game..first the clip yg temperature monitor kt index finger die..then ckp kat die gerak2 jari and nnti kuar kan screen tuh graph kan..so dia pun cam tertarik to play that thing..nurse tuh siap buat2 surrender kalah lg..haha..then nak bg dier inhale steroid utk bg tido tuh derang pancing dia utk tiup belon..so dia pun pulun tiup sampai tertidur..hahah..comel gila situation td..sudden2 rasa nak wat peads plak..hahaha..tp kan it was a small procedure jer..circumsision is much bigger procedure than that..so aku tanya laa anaesthetist tuh napa bg general Anaesthetic insteads of local jer..stakat nk wat suture jer kan..kalo kt mesia setakat jahit2 nih x der makna nyer nak bg GA kan...dia kata, Irish people are not as brave as others..especially kids..the prefer to be put on sleep for even small procedure..i was likee cettt..penakut rupernyer org irish nih..badan jer besar..haha..

tp kan yg 2nd case tuh seorang makcik umur 45, dia kener gigit ngan anjing gak..tp teruk laa dia kener..telinga dia macam terbarai sket..kat area mata pun kener gigit..hohoho..ngeri gak laaa..partner aku sampai nak pitam..so kener kluar ot..haha..that's why i hate dogs and cats..u'll never know when they'll bite you..so doctor tuh pun wat suture utk jahit koyakkan2 tersebut..tp kan surgeon tuh cam muda jer tau..aku tgk dia wat suture pun masih terketar2 lg..x der laa shaking mcm aku wat sunat kt budak2 dulu..tp still dia ketar2 n tangan x stable jugak..tp suture dia kemas dan cantik..mmg it takes time before u get to shake off your tremor while suturing kot..that surgeon is in the right track laa kirenyer..haha..tp still aku x impress sgt laa ngan teknik dia sbb aku penah buat dgn terketar2 dan dia pun terketar..so rasa cam dia juger budak baru belajar..kehkehkeh..but he'll turn into great surgeon someday i'm sure..

tp kan aku frust gila ngan sorang anaesthetist nih....anesthetist yg incharge tuh pegi minum kopi jap, so dia suh maybe junior anest kot take over jap..so mamat tuh put the patient into sleep and intubate patient tuh, ..tp kan berani dia wat tindakan sexist dan genderist..haha..mentang2 partner aku tuh pompuan, dia asyik suh pompuan tuh jer wat..pegang ventilatory mask tuh ngan cara yg betul..mmg x tgk aku langsung aa, ibarat aku ini x wujud di OT tuh..nak kata OT tuh gelap kot2 dia x nmpak aku yg brown sket nih, cerah lagit erang berderang jer OT tuh..cett betul..dia dok ajar pompuan tuh jer wat suma..mmg tersisih terus laa aku...pastuh dia nak masukkan tiub dalam mulut guna laryngoscope tuh pun dia suh pompuan tuh pegi belakang dia n tgk dlm mulut..x suh aku pun..cesss..kejam sungguh..hishhh..tp sabar jer laa kan..

tp arinih kener tanya banyak drugs and pain killer aa ngan anest tuh..kompom laa aku tatau kan..kehkehkeh..

p/s: sorry laa yer korang..aku mmg excited bab2 new experience nih..so aku akan cerita kepada seluruh alam..dulu fendi laa selalu jadik mangsa mendengar cerita penglipur lara aku..skang sbb fendi dah bukan sebilik ngan aku kan..nak citer pun payah..so terpaksa citer kt blog jer..hehe..tp nnti fendi makan kt dapur aku nk citer balek kt dier..hehehe..sbb fendi jer yg masih sudi mendengar ceritaku..org len dah fed up dah..fendi ko x fedup kan??(sambil memegang pisau tanda mengugut)..hahah

No comments: