Pages

Subscribe

Wednesday, November 4, 2009

30 mminutes..road to paradise~~


Pernahkah anda menonton the short story yg bertajuk 10 minute tuh..?yg menang banyak award tuh..dalam sepuluh minit jer mcm2 boleh terjadi..ada pulak tuh 30 seconds to fame..dalam 30 saat jer bleyhh jadik femes..mmg kt dunia nih dlm sekelip mata mcm2 boleh terjadik..huhuhu..sgt menakutkan..

semalam aku on the way balek dr squash dgn gembiranya..sbb i think i was playing well for the night even kalah ngan sorang mamat singapore yg gempak nih..tp aku suka men ngan dia..skill dia mmg power aa..and tetiba skill aku pun meningkat sedeket hasil berlawan dgn dia..hohoho..itu yg besh nyer..owh nk dijadikkan cerita..sedang mengayuh basekal tuh tetiba slipped and almost jatuh..kaki tersengkut kt dier nye rantai tuh..adoiyhh..naseb x jatuh..tp kaki dah macam kene gigit ngan edward cullen dah..haha..naseb laa kt traffic light tuh x der kereta walaupun selalunya banyak gila keter..kalo x, aku dgn berhenti tibanyer dah kener langgar dr belakang..

mcm2 boleh terjadik dlm sekelip mata..dah laa tyme tuh x semayang isya' lagi sbb gi practice squash tuh start kul 6.30 kan..maunyer terkorban tyme tuh..waaaaa xdan semayang isya..dalam beberapa minit tuh kegembiraan bermain squash bertukar tragedi kejap..tetiba igt mati..kalo mati tyme tuh camna...?aaaaaa..dah laa banyak dosa nih..waaaaa...

tp itu bukanlah story of the day...just nk kongsi, tentang kelebihan majlis ilmu yg selalu kita tinggalkan..kalo ada yg 30 minit usrah ker ceramah ker, kuliah on9 ker kdg2 kita mmg malas n x bother pun nk pegi..tp dalam 30 minit tuh mcm2 yg boleh terjadi..maunyer mati tyme tuh..majlis ilmu tuh adalah majlis zikrullah laa jugak kan..majlis kita mengingat allah..mati ketika sedang mengingati Allah..owh alangkah indahnyer idop...

tapi kita boleh spend berejam2, berpuluh2 minit depan facebook, depan youtube, depan muvie, depan drama yg menjauhkan kita ingat Allah..xkkan 30 minit nk ingat Allah x leh kot..ishh kecik sgt laa proportion dia..kalo seminggu 30minit dibandingkan dgn berejam2 tuh..ish mmg sket sgt laaa...Walaupun Allah x manfaat apa2 pun dr masa kita, tp kita sgt benmanfaat pd masa itu..

Dari Abu Hurairah ra. dari Nabi saw. beliau bersabda : "Sungguh Allah mempunyai malaikat-malaikat yang mulia yang selalu berjalan mencari majlis zikir, apabila mereka mendapatkan suatu majlis yang dipergunakan untuk berzikir, maka mereka duduk di situ dan masing-masing malaikat membentangkan sayapnya, sehingga memenuhi ruangan yang berada di antara ahli zikir dan langit dunia.

Apabila ahli zikir itu telah kembali ke rumah masing-masing, maka para malaikat itu naik ke langit, dan kemudian di tanya oleh Allah Azza wa Jalla padahal Allah telah mengetahuinya :

"Dari mana kalian datang ?"

Para malaikat menjawab : "Kami baru saja mendatangi hamba-Mu di bumi yang membaca tasbih, takbir, tahmid dan memohon kepadaMu."

Allah bertanya : "Apakah yang mereka minta ?"

Malaikat menjawab : "Mereka minta Syurga."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka melihat Syurga-Ku ?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga mohon diselamatkan."

Allah bertanya : "Mereka mohon diselamatkan dari apa ?"

Para Malaikat menjawab : "Dari Neraka-Mu."

Allah bertanya : "Apakah mereka pernah melihat Neraka ?"

Para Malaikat menjawab : "Belum pernah"

Allah bertanya : "Bagaimana jika mereka pernah melihatnya?"

Para Malaikat menjawab : "Mereka juga memohon ampun kepada-Mu."

Allah berfirman : "Aku telah mengampuni mereka, maka Aku akan memenuhi permohonan mereka dan akan menjauhkan mereka dari apa yang mereka mohon untuk diselamatkan."

Para Malaikat berkata : "Wahai Tuhanku, di dalam majlis itu ada si Fulan, seorang hamba yang banyak berdosa, ia hanya lewat kemudian ikut duduk bersama mereka."

Allah berfirman : "Kepada Fulan pun Aku mengampuninya. Mereka semua adalah termasuk ahli zikir, dimana tidak ada seorang yang duduk di situ akan mendapatkan celaka." (hari. Bukhari Muslim)





ada video nih dr UZAR..best dia explain pasal kelebihan majlis ilmu, pasal rahmat Allah..tgk ler sendirik..

No comments: