Pages

Subscribe

Thursday, November 5, 2009

Hanjing dan Squash~~~tetiba kawen!!




Assalamualaikum wbt...


fuuuuuuhh~~~~fuuuuuuh~~~sedang mengambil nafas panjang2 akibat terkezut..almost mendapat MI sebenter td..on the way balek td, tetiba bila aku belok kt selekoh tuh, ada anjing tros dtg menyalak kt aku..anjing tuh lost and dia cam takut..aku dah sah2 fobia anjing2 nih..kucing pun aku melompat..apatah lg anjing..mak datok..bapak terkezutnyer aku bila dia menyalak bagai nk rak kt aku..aku dgn tidak semena2nya cuba utk turun dr footpathway tuh dan nk turun ke jln raya sbb nk larik dr anjing tuh..hohoh..naseb sempat brek..kereta sedang bergerak hanya seinci dr ku..hohhohohho..tension gila ngan anjing tuh..masih dalam mode terkezut dan palpitations..sedang menarek nafas dgn panjangnyer...


owh..aku td tension pulak dgn squash..hohoho..tiap2 tahun ada squash league..club2 in munster region akan bertanding dlm league..UCC kira anta team laa kan..last year i was invited to play only towards the end lepas aku join intervarsity..so this year aku excited la nk men lg..match dia tiap2 hari khamis at various places..last week dia dah ajak main lawan kt mana ntah, kilbrin kot..pastuh tup2 last minit x jadik apsal ntah..aku ok jer laaa..pastuh pg td die msg lagi ckp ada tournament lg arinih..kt mana ntah..pastuh dah siap plan nk tunggu kt mana suma org..nk nek keta saper suma..tup2 dia msg ckp organizer suh UCC withdraw dr tournament tuh..hohohoh..cettt betull..so x leh main dah utk Squash league nih utk taun nih..apsal ntah UCC kener withdraw..nk kata gempak sgt x la pulak..maybe sampah sgt kot..hahaha..arghhhh tension x dpt bermain squash pd hari khamis...


owh mcm entry kosong dan xbermanfaat plak..entry lepas emosi..hurmm..ok bg Hadith pasal kawen laa..kehkehekeh..


Dari Abdullah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda:”Hai para pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah sanggup memikul tanggungjawab berumahtangga, maka kahwinlah! Kerana perkahwinan itu dapat menundukkan mata dan kemaluan (dari dosa). Siapa yang belum sanggup, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat menundukkan nafsu berahi.”

(Muslim)


haaaa...pilih laa korang..nk posa ker nk kawen..hahaha..lg lambat korang kawen, lg selalu kener posa sunat nih..hahaha...tp bukanlah isu kawen nk ckp sini...main point dia adalah, puasa dpt menundukkan nafsu..maka berpuasa sunatlah terutama tatkala nafsu memuncak2..baru balek kelas lalu tepi jln tgk gadis-gadis pakai ala2 nk tutup kemaluan sahaja kan..maka puasalah..kalo pergi swimming lalu lalang tgk perempuan berpakaian swimming suit, maka berpuasa lah..tgh wat practikal ngan partner, tetiba dia berpakaian seksi hari tuh, nampak peha, nmpak lurah, tambah2 kener wat examination plak ngan dia, maka berpuasalah...hohohoho...Rasulullah menyarankan utk berpuasa sunat sekurang-kurangnya 3 kali dalam sebulan melalui sunnah Baginda. Rasulullah tidak menggalakkan umatnya utk berpuasa selama sebulan kecuali di bulan Ramadhan..pernah aku dgr ceramah ustaz nih..dia kata, ada peristiwa seorang sahabat dtg jumpa Baginda, ckp dia mampu utk puasa setiap hari. Rasulullah kata kat dia, AKU NABI, aku juga makan dan x posa setiap hari. So nabi suh dia puasa isnin khamis jer mcm Bagind aselalu buat. Tp sahabat tuh kata dia mampu buat lebih lg. So Nabi kata, ok puasa la macam puasa Nabi Daud iaitu puasa selang satu hari. So dalam sebulan puasa selama 15 hari jer..tuh maksimum nabi bg puasa kt sahabat tuh..Puasa sebulan adalah syariat utk bulan Ramadhan dan itu keistimewaan dia..


Puasa 3 kali dalam sebulan tidaklah memberatkan kita pun..td bebudak nih dok cerita betapa sedapnyer makanan kt Bons Secours, aku menjadi jeles dan terliur laa juga..bukan apa, tyme aku wat rotation kt Bons dulu x penah makan kt situ, sbb tyme tuh bulan puasa..hhoohoho..tp sedap2 makan kt Bons Secours tuh puasa laa juger yer..hahaha..


ok adios...

1 comment:

Anonymous said...

siyes ko xpndai susun ayat.ckp main lps je.cane org xbnci.