Pages

Subscribe

Sunday, October 24, 2010

Sabar

Assalamualaikum wbt..

Hihihi..lama x tulis, bila x tulis seminggu dah rasa lama dah..hehe..x sompek aa nk tulis sbb dok pergi tgk org beranak *alasan giler padahal pergi kelas pun lambat..haha*..banyak nk cita pasal experience kt Sepital wat O&G nih..tp x per..tunggu sket2 hari sket..

Hari nih nk tulis sket pasal sabar nih..Selalu dah rasanya tulis bab sabar nih kan nk suh diri sendiri bersabar especially bila ditimpa musibah. Musibah sentiasa datang untuk Allah tambahkan iman dan tingkatkan darjat ke tingkat seterusnya. Tak larat laa plak tiap2 kali Allah uji nk kena tulis satu artikel pasal sabar kan..hehe..

So kali nih nk tulis sabar dari 2 aspek yg lain sket..

1. Sabar dengan Pahala
2. Sabar dengan Dosa

Sabar Dengan Pahala

Sabar dengan pahala ni maksudnya, sabar laa dalam nk membuat kebaikan. Nak buat baik tuh bukan senang. Perlu banyak bersabar dengan diri sendiri. Sapa kata nk buat baik senang kan..Susah juger..Nak wat semayang sunat 2 rakaat pun berpeluh kena paksa diri. Tambah-tambah bila mula2 kita nk biasakan diri buat sesuatu amalan. Payoh2.

Selalu ingat dulu-dulu time orang kejut bangun Subuh. Dah sah2 laa kan aku payah bangun subuh sket (dulu laa skang nih senang sket laa..tp sket jer..). Pastuh Usop bila nk kejut bangun subuh mmg ganas gila.Haha..Ketuk pintu kuat2 pastuh masuk kejut2 pastuh bukak lampu..Dalam hati panas jer. Selamba kodok jer dia bukak lampu..Aih..Tapi sabar jer laa kan..haha..Pastu paksa laa bangun sbb tidur pun bukan boleh tidur pun sbb dah pasang lmpu..Hehe..

Memang kena banyak sabar laa bila nk dapat Pahala kan..Sebab pahala x datang bergolek2..Kena kejar.Nak kejar kena paksa diri untuk berlari.

Memang payah.

Nak semayang sunat dua rakaat pun payah dan kena paksa diri.

Nak baca Al-Quran istiqamah 2 page sehari pun kadang-kadang payah.

Nak semayang Witir satu rakaat jer pun tiap2 malam sebelum tidur pun payah. Satu rakaat jer kot.Aihh

Nak bangun pagi pergi kelas kena paksa diri sungguh2. Puas2 merengek atas katil golek2 golek pastuh bangun jugak pergi kelas.

Payah.Payah. Tapi kena bersabar. Kena bersabar atas jalan ketaatan kepada Allah.

Untuk bersabar untuk pertama kali mmg susah. Nak buat sesuatu amalan yg baru mmg susah. Tapi insyaallah, berkata kita sabar buat insyaallah Allah mudahkan. Bab2 memaksa diri nih mmg dah menjadi kebiasaan. Nak paksa diri pun kena sabar kan. So kena banyak berdoa Allah bagi kita kesabaran untuk taat dalam beribadah padanya. Orang-orang yang rajin solat, rajin beribadah adalah sangat pasti orang-orang yang sangat sabar. Bila kita sabar dalam beribadah dan ketaatan pada Allah, maka bila Allah bagi ujian pada kita, Sabar tuh sudah jadi pakaian dan selendang untuk kita. Semoga hasil kesabaran dan paksa diri itu, Allah akan lembutkan hati kita dan kurniakan rasa ikhlas dalam beribadah pada-Nya

Sabar dengan Dosa

Kalau nak hitung dosa-dosa kita nih mmg laa x terhitung. Banyak bebenor. Banyak dosa akan meletihkan kita. Banyak dosa akan memandomkan kita. Tapi kita kan manusia, mesti x lepas buat dosa.

Kena sabar dengan dosa-dosa kita. Sabar dalam berdoa supaya Allah ampunkan dosa dan bagi kekuatan untuk kita x ulang dosa-dosa. Dosa-dosa kita yang lepas-lepas yang bertimbun, kita kena sabar. Sabar atas kezaliman diri kita sendiri pada diri kita. Moga dalam kesabaran itu, Allah ampunkan setiap dosa-dosa kita.

Kita kena sabar bila kita nk buat dosa. Nak tahan diri dari buat dosa memerlukan kesabaran yang tinggi. Nak kawal nafsu dari terlepas dari kawalan akal dan hati, sangat susah dan memerlukan kesabaran. Kalau x sabar, senang-sennag jer kita akan wat dosa.

Tapi bila dah berdosa, itu bukanlah the end of the world. Allah tuh kan lg dekat dr urat tengkuk. Allah dengar je kalau kita mohon ampun pada Dia. Nak kembali kepada Allah untuk bertaubat pun perlukan kesabaran. Kadang-kadang rasa Allah seperti tidak mendengar doa-doa kita. Percayalah Allah dengar. Cuma Allah tak cakap kuat2 habaq kt kita Allah dengar. Sebab Allah nk simpan supaya kita sentiasa rasa kita nak bertaubat dan mohon ampun pada Allah. Kalau tetiba kita rasa owh Allah dah maafkan aku, maka lepas tuh selesalah kita nak buat dosa-dosa lain pula. Jadi nak bertaubat pun kena sabar.

Dosa-dosa yang sangat banyak, dosa-dosa yang lalu, dan bila pikir dosa-dosa yg mungkin kita akan buat di masa hadapan, kadang-kadang rasa x berdaya nk bangun pagi, berjalan pergi kelas, pergi jumpa orang dengan senyum mesra, pergi buat kerja-kerja kita, pergi aktiviti-aktiviti yg kita suka. Sungguh, kalau nk ikut rasa dosa dan nak ikutkan dosa, tak mampu pun nk buat semua tuh. Tak mampu pun nk jalani hidup. Sebab tuh kena sabar. Kena sabar untuk teruskan kehidupan walaupun kita sedar dosa sentiasa menyelimuti kita. Kita hanya boleh berdoa agar Allah ampunkan dosa-dosa tersebut, dan semoga Allah hindarkan kita dari membuat dosa dimasa hadapan..

" Ya Allah, Tsabatkan hati-hati kami dalam ketaatan dalam jalan agama-Mu "