Pages

Subscribe

Thursday, August 11, 2011

Asiah

Assalamualaikum wbt.

Alkisah, dalam perjalanan dari Kedah ke KL arituh, biasa la kan boring2 drive jauh-jauh nih, cuba laa mengajak isteri berkaraoke..=)..dulu masa zaman-zaman bujang dulu, kalau travel gi Dublin ke nek keta, nnti kitaorg akan berkaraoke lagu2 Nasyid and prektis laa kononnya utk atau hijau..padahal dok nyanyi sesuka ati jer..hehe..so lepas kahwin nih, mengajak laa isteri meneruskan tradisi tersebut...hehe..

Tetiba isteri menyanyikan lagu Ratu Syahadah dendangan inteam yang mengisahkan berkenaan Asiah isteri kepada Firaun yang derhaka dengan penuh emosi dan kerut wajah yang kononnya sedang menghayati lirik sambil tepat memandang ke mataku.

Lantas ku berkata,

" Amboi, hang kawen dengan Firaun kaa??"

Lalu, kami hanya tertawa kepada satu sama lain.....=)

Tetiba teringat berkenaan Asiah nih. Waktu talk Diamonds Are Forever : Mothers of the Believers, Ustaz Uthman Lateef cerita sket pasal Asiah, tp x igt sgt, notes pun kt Cork..hehe..tp yang ingat, ada hadith berkenaan Maryam, Asiah dan Khadijah...

Tidak ramai wanita yang mencapai taraf kesempurnaan kecuali Maryam Ibn Isa, Asiah isteri Firaun, Khadijah bint Khuwailid dan Fatimah bint Muhammad S.A.W. Lelaki ramai mencapai tahap kesempurnaan seperti para Nabi dan Rasul. Maka, wanita-wanita ini mmg unggul dalam lipatan sejarah manusia.

Kisah Firaun, Asiah dan Nabi Musa mempunyai pertentangan dan ironi yg cukup hebat. Seorang wanita terpilih yg mencapai tahap kesempurnaan berkahwin dengan seorang lelaki yang paling derhaka atas muka bumi Allah ini. Lalu dia ditewaskan oleh seorang anak yang dibesarkan sendiri di istananya. Allahu allah, itulah kehebatan dan kekuasaan Allah. Ayuh sama-sama kita fikir dan cuba menyingkap disebalik kisah ini supaya menjadi teladan buat kita.

"Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika dia berkata, “Ya Tuhanku, bangunkan untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada Firaun dan perbuatannya; serta selamatkanlah aku daripada kaum yang zalim" (At-Tahrim:11)

Atas kesabaran beliau bersuamikan seorang yang sangat zalim, maka Allah telah membinakan sebuah mahligai untuknya di syurga kelak. Begitulah kehebatan Asiah isteri seorang penderhaka yang dijanjikan syurga dan menjadi teladan bagi semua.

Aku pun lalu berpesan kepada isteri tercinta agar bersabar dengan tingkahlaku ku atau sikapku yang tidak digemarinya atau tidak disenanginya atau kelemahan-kelemahanku dalam mentadbir rumahtangga ini....=)...Mudah-mudahan atas kesabaran itu, kelak Allah membangunkan sebuah mahligai untukmu di syurga, wahai isteriku...=)

Nih lagu pebret dolu-dolu..Enjoy!!


Adiosss..

No comments: