Pages

Subscribe

Sunday, August 21, 2011

Tips Masakan Istimewa

*Gambar memasak nasi goreng time first year dulu..owh, how time flies*

Assalamualaikum wbt.

Minggu lepas, saya dan isteri bertandang ke Sungai Petani memenuhi jemputan seorang kawan berbuka puasa di rumahnya...hehe..Taun lepas pun dah gi bukak posa umah dia...pastuh mak dia masak sedappppp!!..hehe..masakan mak dia simple je tp nmpak grand dan scrumptious..especially kerabu mangga.

Pastuh isteri pun tanya laa kat Auntie tips memasak..lantas auntie menjawab..petua auntie memasak dari muda adalah bila masak tuh selawat banyak-banyak...=)..

Dalam otak dan hati hurmmmm...yg aku tau tambah cukup rasa boleh laa bg sedap, kalau tambah selawat buleh jadi sedap keeee??? Hati ku berdetik...

Pastuh Auntie pun menambah, bila kita masak nih kita nak makanan tuh jadi baik. Makanan yg kita nk suap ke mulut anak-anak tuh kita kena pastikan baik. Selain kena pastikan sumbernya halal, kena pastikan ia disebut dengan nama Allah dan Selawat dengan banyak-banyak supaya makanan itu menjadi makanan yang baik.

Allahu Allah...telitinya auntie dalam bab makanan. Igtk

an kalau rezeki halal makanan dah baik, tp lg baik kalau makanan tuh disebut nama Allah. Supaya yg menjadi darah daging kita tuh baik-baik sahaj sumbernya...*teringat selama nih dok masak kt housemate bismillah pun kadang2 ntah baca ntah x, apah lg selawat...hohoho...*

Pastuh, on the way balek dalam kereta borak-borak dengan isteri..Betul la kan, kalau kita selawat, bismillah dan berzikir ketika masak, makanan tuh akan jadik baik. Isteri menambah, makanan tuh kan makhluk Allah juga. Bila disebut dengan nama Allah dan perkataan baik, insyaallah bila masuk ke dalam badan kita akan menjadi makanan yang baik dan barakah. Bukanlah yg sedap tuh yg paling penting pun, tp kita nk m
ake sure, rezeki yg disuap ke mulut anak, isteri dan suami adalah makanan terbaik yg ada barakahnya.


Teringat dulu pernah baca artikel ttg molekul air yg bila dilihat bawah microscope berbeza-beza rupanya apabila disebut nama Allah dan disebut benda tak elok. Molekul air yg disebut nama Allah rupanya Subhanallah sungguh takjub dan cantik. Yang disebut benda tidak baik, molekul air menjadi sangat tidak cantik. (barus earch td, buku tuh nama the true power of water. Pengkaji tuh dr Jepun, Dr Masaru Emoto..boleh baca link nih atau better beli jer buku tuh..hehe)

Begitu jugalah makanan. Ia makhluk Allah. Kalau rupa kita bila dibaca ayat alquran dan mendengar perkara baik menjadi manis dan cantik, dan buruk bila mendengar perkara keji dan buruk, begitulah makanan.

Jadi bila memasak, banyakkan selawat dan menyebut nama Allah. Jangan mengumpat dan mengeji ketika memasak, dan jangan menengking anak-anak ketika memasak. Begitu juga ketika makan, kita diajar dengan adab sopan utk berkata baik dihadpaan makanan. jangan bercakap banyak dan buruk dihadapan makanan, kerana akhirnya ia akan masuk ke dalam badan kita...

Ok.selamat memasak...=)

p/s : kagum betul ngan adik-adik yg nk fly gi UCC nnti, siap wat fb group we love cooking lg utk share tips dan resipi...cooooooool~~~~~...:)

No comments: