Pages

Subscribe

Tuesday, September 27, 2011

Signs~


Assalamualaikum wbt.

Arituh pergi kuliyah tafsir, dan imam tuh explain pasal ayat2 dalam surah Al-Isra'. Ada satu ayat nih best dia kupas.

" Dan tidak ada yang menghalangi kami untuk mengirimkan kepadamu tanda-tanda kekuasaan Kami, melainkan karena tanda-tanda itu telah didustakan oleh orang terdahulu. Dan telah Kami berikan kepada kaun Samud unta betina sebagai mukjizat yang dapat dilihat, tetapi mereka menganiyai unta betina itu. Dan Kami tidak mengirimkan tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti "

Asbabun Nuzul ayat nih seperti berikut;

Imam Hakim dan Imam Thabrani serta lain-lainnya mengetengahkan sebuah hadis melalui Ibnu Abbas r.a. yang telah menceriterakan, bahwa penduduk kota Mekah meminta kepada Nabi saw. supaya dia menjadikan bukit Shafa sebagai emas buat mereka kemudian hendaknya dia memindahkan gunung-gunung yang ada di sekitar Mekah dijauhkan daripada mereka dengan maksud supaya mereka dapat bercocok tanam. Maka dikatakan kepada Nabi saw., "Jika kamu menghendaki maka kamu dapat menangguhkan, menangguhkan apa yang mereka minta; dan jika kamu menghendaki, maka kamu dapat mendatangkan apa yang mereka minta itu, maka jika mereka ingkar sesudah itu niscaya mereka akan dibinasakan sebagaimana telah dibinasakan umat-umat sebelum mereka." Maka secara spontan Nabi saw. menjawab, "Akan tetapi aku lebih suka menangguhkan permintaan mereka." Kemudian Allah swt. menurunkan firman-Nya, "Dan sekali-kali tidak ada yang menghalangi Kami untuk mengirimkan (kepadamu) tanda-tanda (kekuasaan Kami) melainkan karena tanda-tanda itu telah didustakan oleh orang-orang dahulu..." (Q.S. Al-Isra 59)

Penduduk Mekah waktu tuh meminta Rasulullah menunjukkan mukjizat Baginda kepada mereka seperti yang diminta. Tapi Allah kata apa, kalau Allah tunjukan mukjizat dan tanda-tanda tersebut, tapi selepas tuh masih mereka ingkar, maka Allah akan timpakan azab yang jauh lebih pedih dan dasyat kerana mereka dan nampak, tapi masih mereka nak dustakan. Pastuh Allah cerita pasal kisah kaum Nabi Salih yang Allah turunkan mukjizat unta betina tuh kemudian mereka bunuh. Maka, azab Allah tuh sangat dahsyat ditimpakan pada mereka.

Kalau kita tgk dunia kita skang, yer kita dah x der Rasul diutuskan pada zaman nih, dulu Allah turunkan tanda-tanda kekuasan-Nya melalui Rasul, melalui mukjizat Rasul dan melalui kitab yang diturunkan-Nya. Tapi skang dah x der Rasul. Maka, Allah turunkan 'signs' untuk kita ingat kekuasan Allah dan kembali takut dan bertaqwa pada-Nya.

Kalau kita nak kira terlalu banyak signs atau tanda-tanda yang Allah bagi pada kita, untuk mengingatkan kita agar kita insaf dan kembali sedar. Terlalu banyak kejadian alam menimpa, tanah runtuh, tsunami, gempa bumi taufan dan macam2 lagi semuanya untuk mengingatkan kita agar kembali insaf.

Selain tuh, other sign in our life yg Allah bg melalui ujian-ujian sebagai peringatan kepada kita. Macam-macam ujian Allah bagi agar kita kembali insaf pada-Nya. Ada org kata, 'Kadangkala Allah lontarkan batu-batu kecil pada kita sebagai peringatan, maka, janganlah tunggu sampai Allah campakkan batu besar menghempap sebagai azab baru kita nak sedar'

Tetapi persoalannya adakah kita ambil kisah dan peduli akan semua signs tersebut?

p/s : teringat muvie the signs...hehe..=)

No comments: